Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rozbudowa węzła Kraków Południe a wykup nieruchomości. Poseł alarmuje, MI wyjaśnia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
19-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rozbudowa węzła Kraków Południe a wykup nieruchomości. Poseł alarmuje, MI wyjaśnia
fot. GDDKiA
Planowana rozbudowa węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 i DK7 ma poprawić płynność ruchu w tej części miasta. Inwestycja wiąże się jednak z wykupem nieruchomości, a w przypadku działki przy ul. Poronińskiej pojawił się spór o jej częściowe przejęcie. Co w tej sytuacji stanowi prawo?

Sprawę poruszył poseł Dominik Jaśkowiec. W interpelacji do ministra infrastruktury zaznaczył, że istnieje pilna konieczność rozbudowy węzła drogowego Kraków Południe łączącego DK7 (Zakopiankę) z autostradą A4. Ważnym czynnikiem jest jednak fakt, iż w ramach planowanych prac zostaną wywłaszczone prywatne nieruchomości wchodzące w obszar przyszłego węzła drogowego.

– Niestety pomimo licznych wniosków ze strony właściciela nieruchomości położonej przy ul. Poronińskiej 3 (działka nr 124/8 obr. 88 Podgórze w Krakowie) przedmiotowa nieruchomość nie została ujęta w całości w planowanych wykupach. GDDKiA zamierza pozyskać tylko jej część, pozostawiając budynek mieszkalny w bliskim sąsiedztwie planowanego węzła i estakady. Brak wykupu całości przedmiotowej działki będzie skutkował dla jej właściciela pogorszeniem warunków życia oraz ograniczeniem możliwości korzystania z nieruchomości. Nadmieniam, że właściciel działki zabudowanej domem jednorodzinnym chce ją dobrowolnie zbyć na rzecz Skarbu Państwa – zaznaczył poseł.

W związku z tą sytuacją, zwrócił się do resortu z prośbą o przeanalizowanie możliwości wykupu przedmiotowej nieruchomości w całości.

Co mówi prawo?

Na interpelację odpowiedział już Stanisław Bukowiec – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Wskazał, że procedurę nabywania nieruchomości pod drogi publiczne oraz wypłaty odszkodowań określa ustawa z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Przypomniał zatem, że przejęcie nieruchomości następuje na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

– Specustawa drogowa nie przewiduje dobrowolnego wykupu nieruchomości pod inwestycje drogowe. Nieruchomości są przejmowane z mocy prawa na podstawie ostatecznej decyzji ZRID. Należy wskazać, że art. 12 ust. 4 specustawy drogowej ma charakter wywłaszczeniowy, gdyż dokonuje się władczego odebrania prawa własności, niezależnie od woli dotychczasowego właściciela. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 2 Konstytucji RP „Wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem”. A zatem na cel publiczny, jakim jest budowa drogi publicznej, mogą być przejmowane z mocy prawa jedynie te nieruchomości, które są niezbędne dla jego realizacji. Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad nie może wywłaszczać nieruchomości zbędnych na cel publiczny wskazany w decyzji ZRID. Takie działanie byłoby sprzeczne z prawem – wskazał wiceminister.

Dodał jednak, że gdy część nieruchomości jest przejęta pod inwestycję, a pozostała nie nadaje się do wykorzystania na dotychczasowe cele, właściciel może wystąpią do właściwego zarządcy drogi o wykup „resztówki”. Roszczenie o nabycie resztówki jest roszczeniem o charakterze cywilnoprawnym. A zatem w przypadku nieuwzględnienia wniosku o wykup resztówki przez właściwego zarządcę drogi, osoba uprawniona może wystąpić do sądu cywilnego z roszczeniem przeciwko temu zarządcy o zobowiązanie go do złożenia oświadczenia woli o nabyciu resztówki.

Plan rozbudowy węzła

Stanisław Bukowiec przytoczył również rozwiązania projektowe dla rozbudowy węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu A4 z DK7. Nie przewidziano przejęcia z mocy prawa omawianej działki, ponieważ nie jest to niezbędne do realizacji inwestycji.

– Założeniem przedsięwzięcia jest rozdzielenie ruchu tranzytowego na odcinku autostrada A4 – ulica Zakopiańska (droga krajowa nr 7) w Krakowie od ruchu lokalnego. W tym celu przewidziana została budowa estakady w poziomie „+1” prowadzącej główny ruch nad poziomem „0”, który będzie obsługiwał tylko ruch lokalny. Posesje mieszkalne i usługowe zlokalizowane bezpośrednio przy ulicy Zakopiańskiej oraz projektowane wloty istniejących ulic (Taklińskiego, Poronińska, Kłuszyńska) w poziomie „0” skomunikowane zostaną poprzez rondo. Połączenie ronda z drogą krajową nr 7 przewidziane zostało poprzez dwukierunkowe dodatkowe jezdnie – wyjaśnił.

Przedstawił resortu przekonywał również, że dzięki rozdzieleniu ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego poprawione zostaną warunki ruchu, jakie panują bezpośrednio przy skrzyżowaniu ulicy Zakopiańskiej z ulicą Poronińską. W obrębie ulicy Poronińskiej zaprojektowana została jezdnia ronda, której odległość od granicy działki nr 124/8 wyniesie około 9 m. Zaprojektowany został w tej przestrzeni boczny pas dzielący, ścieżka rowerowa oraz chodnik.

Projektowane linie rozgraniczające teren inwestycji drogowej stanowiące granice pasa drogowego w tym obszarze zaprojektowane zostały po istniejących granicach ewidencyjnych nieruchomości, czyli bez ich podziału. Bukowiec przypomniał też, że uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, w której określone zostały istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia. Wskazany został m.in. zakres ekranów akustycznych dla ochrony zabudowy mieszkaniowej przed ponadnormatywnym hałasem.

Obecnie opracowywany jest natomiast projekt budowlany i materiały do wniosku o wydanie decyzji ZRID, który planowany jest do złożenia do końca 2025 r. Żaden z rozpatrywanych wcześniej wariantów inwestycji nie uwzględniał zajęcia działki 124/8. W przypadku jednak, gdyby rozwiązania projektowe uległy zmianie i przedmiotowa działka zostałaby podzielona decyzją ZRID, jej właścicielowi przysługiwać będzie możliwość wystąpienia z wnioskiem o jej wykup w trybie art. 13 ust. 3 specustawy drogowej do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowanego przez GDDKiA w Krakowie.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Poprawa połączenia Sieradza z A2 postępuje

Drogi i autostrady

Poprawa połączenia Sieradza z A2 postępuje

Damian Kelman 19 października 2025

Mieszkańcy wybrali wariant obwodnicy Kalisza

Drogi i autostrady

Mieszkańcy wybrali wariant obwodnicy Kalisza

Damian Kelman 17 października 2025

Wybrano wykonawcę projektu rozbudowy DK72

Drogi i autostrady

Wybrano wykonawcę projektu rozbudowy DK72

Damian Kelman 17 października 2025

Zobacz również:

Powstanie Nadwiślański Korytarz Transportowy? MI odpowiada

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Poprawa połączenia Sieradza z A2 postępuje

Drogi i autostrady

Poprawa połączenia Sieradza z A2 postępuje

Damian Kelman 19 października 2025

Mieszkańcy wybrali wariant obwodnicy Kalisza

Drogi i autostrady

Mieszkańcy wybrali wariant obwodnicy Kalisza

Damian Kelman 17 października 2025

Wybrano wykonawcę projektu rozbudowy DK72

Drogi i autostrady

Wybrano wykonawcę projektu rozbudowy DK72

Damian Kelman 17 października 2025

Zobacz również:

Powstanie Nadwiślański Korytarz Transportowy? MI odpowiada

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij